Werkplek
Vorige

1 van 637

Volgende
Volgend artikel:

Hoe omgaan met een conflict op het werk? 4 tips

10 trends in werken anno 2024

Trends werken in 2024
Onze werkritmes en -ruimtes zijn over de jaren heen flink door elkaar geschud. Daar waar je tot een dikke vijf jaar geleden bijna alle werknemers dagelijks op de werkvloer vond, werken we nu meer van thuis uit. Een nasmaakje van de pandemie, maar ongetwijfeld hier om te blijven. Welke werktrends komen er in 2024 nog op ons af?

Er is online veel onderzoek te vinden over hoe de werkplek er dit jaar zal uitzien. Ook IWG, de wereldwijde aanbieder van flexibele werkplekken en moederbedrijf van Regus en Spaces, deed er onderzoek naar in hun jaarlijkse trendrapport. Zo stippen ze onder meer kinderopvang voor werkende ouders, hybride werken én meer aandacht voor de bedrijfscultuur aan. Tien trends in tien overzichtelijke punten.

1. Hybride werken als gouden ticketje

Dat hybride werken – deels thuis, deels op kantoor – een win-winsituatie is voor alle partijen, is intussen oud nieuws. IWG doet er uiteraard ook onderzoek naar. En wat blijkt? Zo’n 81% van de ondervraagde CFO's ziet hybride werken als een manier om kosten te besparen.

Maar niet alleen werkgevers worden er blij van, IWG onderzocht dat bijna driekwart van de werknemers (72%) alleen een baan zou overwegen waar flexibel werken mogelijk is. Lange reisafstanden naar het werk zijn zelfs volledig uit den boze. Geen wonder dat werkzoekenden de arbeidsmarkt bestormen met die specifieke eis.

Mark Dixon, oprichter en CEO van IWG, licht toe: "Bedrijven die hybride werken mogelijk maken, zullen het beste talent aantrekken en het beste uit hun personeel halen. Het aantal werknemers en bedrijven die de financiële, culturele en duurzame voordelen inzien die flexibele werkmodellen met zich mee kunnen brengen, neemt verder toe.”

Extra: De voor- en nadelen van hybride werken

2. Ontmoet de Chief Hybrid Officer

Met meer flexibiliteit in het werkschema, bots je onvermijdelijk op de nood aan iemand die dat stuk in goede banen leidt. Er ontstaat zelfs een hele nieuwe functie: Chief Hybrid Officer. De schakel die de behoeften van werknemers op kantoor én op afstand in balans houdt en daarbij de productiviteit garandeert.

Zijn er logistieke uitdagingen? Dat past ook in het takenpakket. En er is ook ruimte voor een ‘Office Synchronizer’: verantwoordelijk voor het optimaliseren van de kantoorruimte én het faciliteren van effectieve samenwerking onderling. Hallo, nieuwe functies!

3. Werkgevers, step up your game

Daar waar werkgevers vroeger alle macht hadden, is die deels verschoven naar de werknemer. Het is dus aan de werkgever om aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden aan te bieden om nieuw talent aan boord te halen (én te houden).

Wat heeft een werknemer nodig om zijn of haar werk goed te doen? Denk daar gerust out of the box: het vergoeden van vruchtbaarheidsbehandelingen, zorg voor huisdieren, ruimte voor zorgtaken, mentale gezondheid, ... Een werknemer is ook gewoon maar een mens. Met behoeften, wensen en noden buiten de kantoormuren.

4. Open bedrijfscultuur

Door de nieuwe vorm van werken is een duidelijke en consistente bedrijfscultuur aan de orde. Hoe zorg je voor goede samenwerkingsverbanden en een-op-eengesprekken wanneer werknemers bijvoorbeeld thuis aan het werk zijn? Door een heldere cultuur neer te pennen en uit te dragen, weten werknemers wat ze mogen verwachten. Open communicatie en een samenhangende identiteit zijn hierbij twee voorwaarden.

Ontdek: Welke bedrijfscultuur past bij jou?

5. Zie daar: de terugkeer van de middagpauze

Samen je bokes opeten. Een update geven over elkaars leven. Of gewoonweg een (half) uurtje genieten om de dag te doorbreken. De middagpauze kent een heropleving. Net omdat veel mensen regelmatig een dagje van thuis werken, zullen pauzes van vitaal belang worden om de banden met de collega’s stevig te smeren. Kwalitatieve interpersoonlijke relaties zijn in tijden van een goede werk-privébalans een absolute must.

6. Nieuwe ontwikkelingen binnen AI

Waar we de afgelopen jaren consistent stapjes hebben gezet in het AI-verhaal, zullen er in 2024 reuzensprongen worden gezet. Technologie zal alsmaar sneller veranderen. Bedrijven die hier in investeren voor hun werknemers, zullen daar dus al snel de vruchten van plukken. Denk aan administratieve routinetaken die makkelijk geautomatiseerd kunnen worden.

In grote bedrijven wordt AI het meest gebruikt voor workflow-automatisering of beslissingsondersteuning, automatisch leren en analyse van geschreven taal. Een trend die niet van plan is om snel over te waaien!

Lees ook: Hoe beïnvloedt artificiële intelligentie straks ons werk en leven?

7. Groen moet het doen

Hybride werken is op veel vlakken een goede oplossing. En al zeker als je in duurzaamheidstermen denkt. Minder verplaatsingen naar kantoor, betekent automatisch minder CO2-uitstoot. In 2024 zullen bedrijven hier nóg meer op inzetten.

Denk bijvoorbeeld aan kantoorlocaties met duurzame huurcontracten. Die huurovereenkomsten zullen daarbij ook verder gaan dan energie-efficiëntie, waterbesparing, afvalvermindering en de kwaliteit van de lucht.

8. Pensioenleeftijd is geen stopbord

Door de vereenvoudigde manier van werken en mindere transportnoodzaak, zal ook de pensioengerechtigde generatie langer doorwerken. Of zelfs herintreden na het pensioen. Consultancybedrijf Bain and Company schat dat in 2030 wereldwijd ongeveer 150 miljoen banen zullen verschuiven naar werknemers van 55 jaar en ouder, een volledig nieuwe doelgroep waarop een werkgever z’n pijlen kan richten.

Ook vijfenvijftigplussers zullen de voordelen van hybride werken omarmen. Het gevolg? Meer leeftijdsdiversiteit en kennis op de werkvloer!

CHECK: 4 redenen om na je 65ste NIET op pensioen te gaan

9. Neurodiversiteit rolt over de werkvloer

Elke werknemer is een mens met noden. Het inrichten van de werkplek volgens die noden zal in 2024 ook meer ruimte innemen. We zullen meer rekening houden met de neurodiversiteit op de werkvloer.

In mensentaal? Alle elementen op de werkplek – van licht tot geluid en comfort – afstellen op de noden van elke individuele werknemer: geluidsdichte kantoren voor mensen die snel overprikkeld zijn, e-mailvrije uurtjes en meer bewegingsruimte voor bijvoorbeeld werknemers in een rolstoel.

10. Meer aandacht voor kinderopvang

Een werknemer is natuurlijk méér dan zijn functietitel. Ze zijn ook een mama of papa, broer of zus, opvanger of verzorger. Er wordt verwacht dat werkgevers in 2024 meer rekening houden met de nood aan kinderopvang voor hun personeel.

Door hybride werk aan te bieden, heeft een werknemer een stuk meer vrijheid om de combinatie tussen het gezin en het werk te bolwerken. Drie op de vier (75%) hybride werknemers gebruiken de tijd die ze voorheen staken in woon-werkverkeer voor zinvollere activiteiten.

(ZINNIG)

17 januari 2024
Anderen bekeken ook